Liśnicki Dzień Nauki

29 kwietnia 2022 roku już po raz czwarty obchodzony był Dzień Nowych Technologii w Edukacji. Jest to inicjatywa Ministerstwa Edukacji i Nauki, której celem jest popularyzowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy dydaktycznej. W tegorocznej akcji udział wzięła również nasza szkoła.
Dzień Nowych Technologii w Edukacji w naszej szkole przebiegał pod hasłem „Liśnicki Dzień Nauki”. Tego dnia zostały zorganizowane i zrealizowane różne przedsięwzięcia mające na celu popularyzowanie różnego rodzaju technologie, które mogą być wykorzystywane zarówno w nauce jak i zabawie. Na lekcjach nauczyciele korzystali z dostępnych narzędzi multimedialnych, aplikacji i gier mobilnych oraz urządzeń takich jak dron czy drukarka 3d. Ważnym aspektem tych działań było uwrażliwienie uczniów na bezpieczeństwo korzystania z nowych technologii, na potrzebę ochrony danych osobowych i prywatności podczas korzystania z różnorodnych urządzeń (tabletów, smartfonów, smartwatchów, komputerów i innych urządzeń połączonych w sieci). Uczniowie chętnie włączali się we wszystkie aktywności zorganizowane przez nauczycieli. Dzień ten upewnił nas, że nowe technologie są obecne w naszej szkole i stanowią świetną pomoc w nauce. Nasza baza dydaktyczna (tablety, laptopy, projektory, tablice i monitory interaktywne, dron, drukarka 3d, sala językowa) jaką mamy do dyspozycji na co dzień w naszej pracy oraz świetne przygotowanie merytoryczne i praktyczne naszych nauczycieli sprawia, że nauka nie jest nudna, a jest ciekawa i nowoczesna.
Przedsięwzięcia podjęte w różnych klasach w ramach Dnia Nowych Technologii w Edukacji:
-
W klasie II uczniowie korzystając z monitora interaktywnego oraz różnych interaktywnych gier i zabaw matematycznych, powtórzyli dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, porównywanie liczb, figury geometryczne, obliczenia pieniężne, dni tygodnia oraz miesiące. Taka forma powtórzenia wiadomości i umiejętności bardzo się im podobała, a aktywność wyniosła 100%.
-
Klasa VII wzięła udział w lekcji kulturowej z języka angielskiego „Z angielskim za pan brat”, przy użyciu sprzętu w pracowni językowej. W rolę prowadzących wcieliły się: Zuzia i Klaudia, opowiadając kolegom z klasy o kulturze i geografii Wielkiej Brytanii. Uczniowie pracując w parach oraz grupowo, porozumiewali się za pomocą słuchawek i mikrofonów, rozwiązywali quiz dotyczący Wysp Brytyjskich.
-
Uczniowie mieli możliwość zapoznać się z podstawami programowania robotów. W tym celu wykorzystali dostępne w szkole tablety. Tematem przewodnim było zwiedzanie ZOO. Po zakończeniu programowania część uczniów spędziła czas w sali doświadczania świata, gdzie korzystali z dostępnych technologii takich jak tablica interaktywna Bambino czy interaktywny dywan.
-
W klasie VI pani do matematyki pokazała uczniom, że matematyka to nie tylko wzory i zadania, ale potrafi być też użyteczna. W tym celu zademonstrowała działanie drukarki 3d. Już samo modelowanie przestrzenne rozwija wiele umiejętności i kompetencji. Oprócz pracy zespołowej (ćwiczenie umiejętności negocjacji, wymiana uwag, współpraca przy projekcie) i rozwijania kreatywności drukarka 3D uczy technicznego podejścia do wielu dziedzin życia.
-
Aby wzbogacać swoje lekcje i pomagać uczniom w zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy nauczyciele na lekcjach wykorzystują również drony. Dron to nie tylko fajna zabawka, ale też urządzenie używane na różne sposoby, aby uczyć uczniów już od najmłodszych lat. Dzięki programowi nauczania obejmującemu drony uczniowie uczą się współpracy, krytycznego myślenia, komunikacji i rozwiązywania problemów. Nauczyciele odkrywają, że mogą pomóc poprawić orientację i zdolności motoryczne uczniów, pomóc im lepiej zrozumieć otaczający ich świat, wzbogacić ich wyobraźnię i pobudzić ich ciekawość.
-
Nowe technologie to nie tylko komputery, laptopy, smartfony czy multimedia. O tym przekonali się uczniowie klasy VII na lekcji wychowania fizycznego. W czasie zajęć, które przebiegały pod hasłem „Człowiek kontra maszyna”, stanęli „oko w oko” z robotem do tenisa stołowego.
-
W czasie Liśnickiego Dnia Nauki nie zabrakło też zajęć laboratoryjnych pod hasłem „Eksperymenty z wodą”. Uczniowie klasy VI poznali podstwowe szkło laboratoryjne oraz samodzielnie wykonali kilka doświadczeń, w których główną rolę odegrała woda. Były to: „Bańki mydlane”, „Woda jako klej”, „Napięcie powierzchniowe”, „Lampa lawa”, „Uciekający pieprz”.
-
Uczennice klasy VII pod czujnym okiem nauczyciela biologii wyizolowały DNA cebuli. W zajęciach brali uczniowie klas: IV, VII, V i VI. Proces izolowania DNA z komórki jest pierwszym krokiem w wielu procedurach stosowanych w biologii molekularnej. Polega on na oddzieleniu DNA od innych komponentów wewnątrzkomórkowych. niechcianych substancji z komórki na tyle delikatnie, aby DNA nie zostało uszkodzone lub rozdrobnione.Kwas deoksyrybonukleinowy jest naturalnym elementem naszej codziennej diety. Dziennie spożycie ocenia się na około 2 g materiału genetycznego, w skład którego wchodzą pełne genomy warzyw, owoców, zbóż i różnych gatunków zwierząt [2]. DNAjest wielkocząsteczkowym organicznym związkiem chemicznym należącym do grupy kwasów nukleinowych. Występuje w chromosomach i pełni rolę nośnika informacji genetycznej organizmów żywych. Nukleotydy w DNA zbudowane są z: pięciowęglowego cukru deoksyrybozy, jednej z czterech zasad azotowych: adeniny (A), guaniny (G), cytozyny (C) lub tyminy (T) oraz reszty kwasu ortofosforowego.
„Liśnicki Dzień Nauki” był bardzo udany, oparty na zabawie i pracy z urządzeniami nowej technologii.
Opublikowano: 10 maja 2022 19:13
Kategoria: Wydarzenia
Zdjęcia:
Filmy:
Załączniki:
Wyświetleń: 249